|
Wrzuć strach do kapelusza
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5368 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Zawsze kiedy dzieci rozpoczynają swoja edukację szkolną dzieci, rodzice i nauczyciele pragną jednego ,aby klasa w której przecież przyjdzie im być razem przez pewien okres swojego życia była fajnym, zgranym zespołem. Jest to istotne z wielu względów. Dobra, koleżeńska grupa wpływa pozytywnie na wszechstronny rozwój dzieci. Sprawia ,że szkoła to miejsce gdzie się po prostu chętnie przebywa i każdy nowy dzień jest przez to radośniejszy.
Oczywiście jest z tym bardzo różnie, ale znów ma tu wiele do powiedzenia i zrobienia nauczyciel i jego postawa. Bardzo pomocne są tutaj wszelkie programy wychowawczo- profilaktyczne typu: "Spójrz inaczej". Proponuję właśnie scenariusz zajęć , częściowo zmodyfikowany przeze mnie wg propozycji zawartych w tym programie, a zajmujący się właśnie samopoczuciem dziecka w grupie klasowej.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE I WEDŁUG PROGRAMU " SPÓJRZ INACZEJ "
Anna Tracz
BLOK TEMATYCZNY- Uczestnictwo w grupie.
Razem uczymy się i razem bawimy.
TEMAT : Jesteśmy klasą.
Cele :
- Uświadomienie sobie przez dzieci, że klasa to miejsce nauki i wspólnej zgodnej zabawy.
- Spostrzeganie siebie i innych w zespole klasowym.
- Integracja grupy.
- Uczenie akceptacji i wzajemnego poszanowania.
- Opanowanie swoich lęków.
Metody: aktywizujące.
Formy :indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Pomoce dydaktyczne : farby, kredki, papier pakowy, taśma klejąca, kapelusz.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Dzieci zajmują miejsce w kręgu.
- Zabawa w skojarzenia: dzieci podają po jednym wyrazie przychodzącym im do głowy związanym z hasłem: KLASA.
- Rozmowa o klasie np. :
- Co to znaczy, że jesteście klasą?
- Co najbardziej lubicie robić razem?
- Czym różnią się poszczególne klasy w szkole?
- Jak sobie pomagacie w różnych sytuacjach?
- Czy coś w waszej klasie chcielibyście zmienić?
- Rozdanie dzieciom kartek w celu dokończenia przez nich rozpoczętego zdania : W tej grupie boję się, że.................
- TECHNIKA -WRZUĆ STRACH DO KAPELUSZA
Dzieci kończą rozpoczęte zdania. Wrzucenie wszystkich kartek do kapelusza i wymieszanie ich.
Dzieci losują dowolne kartki, odczytują wszystkim ich treść i próbują przekazać, co czuł autor, wskazując swoje obawy. Zabawa integrująca : Wszyscy ci, którzy....... Jeden uczestnik zabawy jest bez krzesła i staje w środku kręgu. On podaje hasła np.:wszyscy ci, którzy mają zielony sweterek.. Wstają te osoby, które maja tego koloru bluzki i muszą zmienić swoje miejsca. Osoba wydająca polecenia korzysta z okazji i w trakcie chwilowego zamieszania zajmuje wolne miejsce ( ilość haseł zależy od pomysłowości prowadzącego i czasu przeznaczonego na zabawę).
- WSPÓLNY RYSUNEK.
Duże arkusze szarego papieru kładziemy na podłodze i prosimy, aby dzieci narysowały siebie lub inne osoby z klasy podczas wykonywania ulubionego zajęcia w szkole- praca w grupach ( lub indywidualna ) Po skończonej pracy wspólne obejrzenie prac. Dzieci omawiają swoje prace i doświadczenia podczas ich wykonywania odpowiadając na następujące pytania :
- Czy rysowaliście wspólnie, czy każdy oddzielnie?
- Jak podzieliliście się pracą?
- Jak sobie pomagaliście?
- A może było wam trudno współpracować?
- Zakończenie.
Nauczyciel kładzie na podłogę lub ławkę trzy kontury twarzy dziecka, o różnym zabarwieniu uczuciowym. Uczniowie wybierają tą, która odpowiada ich odczuciom po tych zajęciach. Mgr Anna Tracz
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|